Vektorer
Krafter mäts som vektorer. Vektorer är i princip tal som är två (-eller tre)-dimensionella.
Vektorer har både storlek och riktning.
Koordinater är ett exempel på vektorer i vardagen. Det räcker inte med 1 siffra för att beskriva var du är.
Vanligtvis är koordinater tvådimensionella: longitud, latitud.
I datorspel kanske du vill veta din höjd också. Då blir koordinaten tredimensionell.
Om en raket skjuts iväg snett kommer den uppleva kraft som lyfter den uppåt och åt sidan. Denna kraft kan beskrivas som en vektor.
Resultant
Resultanten är den kraft som är summan av alla krafter som verkar på ett föremål. Det räcker med resultanten för att räkna ut hur föremålet kommer att påverkas.
Resultanten brukar betecknas .
Likriktade krafter
Resultantens storlek när krafter pekar åt samma håll är summan av krafternas storlek.
Motriktade krafter
Resultantens storlek när krafter pekar åt olika håll är differensen krafternas storlek.
Man måste välja vad som är “positiv riktning”.
Standard är att kalla höger för positivt, vänster för negativt. Uppåt brukar vara positivt, nedåt negativt.
Vinkelräta krafter
Om två krafter är vinkelräta mot varandra måste man använda pythagoras sats för att räkna ut den resulterande kraften.
(Detta kommer vi använda oss av mycket när vi räknar ut resultanten av komposanter.)
Komposanter
Man kan antingen beskriva en resultant med dess storlek och riktning, eller med dess komposanter.
Komposanter är hur mycket kraften verkar i de olika leden (x, y).
Komposanter är alltid vinkelräta mot varandra, och därför kan man räkna ut deras resultant med hjälp av pythagoras sats:
Beräkning av komposanter
En resultant med storlek och vinkel kommer dess komposanter vara:
Om en kraft på 10 N verkar i en vinkel på 30 grader, hur mycket verkar den i x-led och y-led?
Beräkning av vinkel
Om man bara vet komposanterna och , så vet vi hur man räknar ut storleken på resultanten, men hur räknar man ut dess vinkel?
Då använder man funktionen .