Sanningstabeller
Ett sista sätt att representera logiken i ett system är med sanningstabeller. En sanningstabell visar alla kombinationer av insignaler och berättar vad utsignalen blir.
Exempelvis, här är sanningstabellen för en AND-grind, där och är insignaler, och är utsignalen:
0 | 0 | 0 |
0 | 1 | 0 |
1 | 0 | 0 |
1 | 1 | 1 |
För att skapa en sanningstabell, skriver man upp alla möjliga kombinationer av insignaler, och beräknar vad utsignalen blir för varje kombination.
0 | 0 | 0 0 = 0 |
0 | 1 | 0 1 = 0 |
1 | 0 | 1 0 = 0 |
1 | 1 | 1 1 = 1 |
Testa att skapa sanningstabeller för OR, NOT och XOR-grindarna (kom ihåg att NOT endast tar en insignal). Svar finns i sammanfattningen.
Metod för att skapa sanningstabeller
-
Ta reda på hur många insignaler som finns.
-
Räkna ut antal kombinationer med dessa insignaler. Antalet kombinationer med stycken signaler blir alltid .
- För en signal () blir antal kombinationer . För tre signaler blir antal kombinationer .
-
Skapa en tabell med en kolonn för varje insignal, och en kolonn för utsignalen.
-
Börja fylla i kolonnen som tillhör insignalen längst till höger. Variera 0:or och 1:or varje ny rad.
0 | |||
1 | |||
0 | |||
1 | |||
0 | |||
1 | |||
0 | |||
1 |
- Flytta ett steg till vänster och fördubbla antalet 0:or och 1:or enligt följande:
0 | 0 | ||
0 | 1 | ||
1 | 0 | ||
1 | 1 | ||
0 | 0 | ||
0 | 1 | ||
1 | 0 | ||
1 | 1 |
- Upprepa steg 5 tills alla kolumner är fyllda.
0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 1 | |
0 | 1 | 0 | |
0 | 1 | 1 | |
1 | 0 | 0 | |
1 | 0 | 1 | |
1 | 1 | 0 | |
1 | 1 | 1 |
- Beräkna utsignalen för varje rad enligt booleska uttrycket. (I exemplet har vi inte sagt vad ska vara, så vi kan inte fylla i det.)